18-12-2015 – ‘Consumenten hebben moeite met verzekeraars die rijgedrag volgen’

‘Consumenten hebben moeite met verzekeraars die rijgedrag volgen’

Nederlanders zijn volgens Allsecur nog sceptisch over het delen van gegevens over het rijgedrag met verzekeraars. De verzekeraar biedt daarom een pay-how-you-drive-verzekering aan via externe partij myJINI. De premiekorting voor goed rijgedrag kan worden aangewend voor bijvoorbeeld korting op brandstof. Jeroen Kuiper (Allsecur) en Dirk Grevink (myJINI) vertellen in gesprek met amweb over het gezamenlijke initiatief.

Het mobiliteitsbedrijf myJINI begon met datagebruik voor spitsmijdingsprojecten, waarin klanten beloond werden als zij niet in de spits reden. “Van daaruit zijn wij diensten gaan ontwikkelen die gedragsveranderingen bewerkstelligen”, zegt Grevink. De gegevens die het bedrijf via het ‘kastje’ dat klanten in de auto moeten pluggen binnenkrijgt, leenden zich uitstekend voor ritregistratie en dus een pay-how-you-drive-verzekering. Grevink: “We hebben dat ontwikkeld en zijn er daarna een verzekeraar bij gaan zoeken. Zo kwamen we in contact met Allsecur. Zij zijn een online en moderne verzekeraar, het is voor ons belangrijk om daaraan gekoppeld te zijn.”

Perceptie

Kuiper vertelt dat Allsecur al langer de mogelijkheid onderzoekt om een verzekering op basis van de data op de markt te brengen. “Onze premie wordt vastgesteld op basis van risicoprofielen, maar binnen die profielen loopt het rijgedrag nogal uiteen. We wilden mensen de mogelijkheid bieden om te laten zien hoe ze rijden, en dat ze goed rijgedrag terug zouden zien in de prijs. Vooral onder jongeren leeft dat.” Maar Allsecur wilde als verzekeraar zelf die stap niet te maken. “Wij hebben onderzoek gedaan om te zien hoe de perceptie van de consument hierover is, en dat wordt best sceptisch ontvangen. Ze hadden moeite met het idee van verzekeraars die hun rijgedrag volgen. Dus wilden wij het niet zelf op de markt brengen, maar aansluiten bij andere partijen die dit soort oplossingen aanbieden.”

Korting op brandstof

Door de samenwerking kunnen mensen lid worden van myJINI en vervolgens een verzekering nemen bij Allsecur. Als zij hun data delen, krijgen ze standaard al 5% korting op de verzekering. Door goed rijgedrag kan dat in totaal oplopen tot 25%. Kuiper: “Je komt in een community terecht en op basis van je positie daarin krijg je korting. Als je helemaal onderin komt, krijg je 0%, middenin kom je op 15% en bovenin 25%.” De korting wordt niet in euro’s uitgekeerd, maar in zogenaamde JINI$. Grevink: “Voor ons is dat het onderdeel van een groter mobiliteitsprogramma. Met de JINI$ kan een klant bijvoorbeeld € 0,15 korting per liter krijgen op brandstof bij Shell, een andere partner van ons. Voor een aantal klanten heeft dat tot 10% korting op brandstof geleid.”

 
loader